Speciální edice Inovační laboratoře: toto léto nakopneme Prahu!
V rámci semestrálního kurzu poskytneme studentům UK časově kompatibilní podporu se soutěží Nakopni Prahu.
Spojujeme se také se Social Impact Award, ve které jsme měli finalisty už v minulém roce.
Co je potřeba pro zápočet
Kurz je postavený jako zážitkový. Nejde tedy o převyprávění zapamatovaných informací a dokonce ani o to, zda umíte „správně“ používat prezentované nástroje. Hlavní je, že překonáte svůj strach, vyrazíte ze své komfortní zóny a něco reálného podniknete. I kdyby se to nakonec vůbec nepodařilo.
Pro získání zápočtu je proto zapotřebí minimálně následující:
- Vést min. 3 osobní rozhovory o problémech/potřebách s člověkem z cílové skupiny
- Získání min. 3 osobních zpětných vazeb od člověka z cílové skupiny na váš prototyp
- Vést min. 1 rozhovor s mentorem
- Prezentace projektu před veřejností
- Sdílení v závěrečné reflexi
- Účastnit se nenahraditelných událostí v rámci semestru
Studenti z předchozích semestrů hodnotí předmět jako velice náročný. Inovační laboratoř určitě není cesta k získání „levných“ kreditů. Ale podle hodnocení jim to rozhodně stálo za to.
V rámci semestru se vám snažíme vytvořit podmínky, aby to pro vás bylo zvládnutelné (spojíme vás s mentory, pomůžeme připravit rozhovor apod.). Odpovídají tomu tedy společná setkání, která vám mají ušetřit čas a práci ulehčit. Proto jsou některá setkání označená jako povinná. Pokud v daném čase nemůžete, pokusíme se najít jiné řešení.
Bližší informace k podmínkám úspěšného splnění (získání zápočtu) najdete na stránce pro studenty.
Průběh semestru
Setkávání bude probíhat většinou v Kampusu Hybernská v pracovní pátky. Budeme mít k dispozici prostor na práci od 9.00 do 15.00. Obsah (přednášky, workshopy) zařadíme dopoledne. Pak budete mít hlavně čas sami pro sebe v týmech, tj. pro práci na nápadech s možností okamžitých konzultací.
Kromě toho je ale spoustu akcí našich partnerů v jiných dnech a časech.
☑ 20. 1. 2020 (pondělí) 14.00-16.30: Studentské týmování (Kampus Hybernská)
Abychom vám usnadnili cestu k sobě a zvýšili množství „našich“ týmů, v Kampusu Hybernská jsme zorganizovali poznávací akci pro studenty z různých fakult Univerzity Karlovy. Mezioborovost je totiž podstatné kritérium úspěchů v inovacích, proto vám s ní pomůžeme.
Agenda:
- Představení soutěže Nakopni Prahu (Petr Vaňásek/Tomáš Studeník)
- Představení Inovační Laboratoře (Jan Veselý, Kryštof Ekl)
- Seznamování se a tvoření týmů
- Vyplňování přihlášek do soutěže
Témata jsou následující:
- Jak využít městská data?
- Jak zbavit Prahu vizuálního smogu?
- Jak rozšířit zeleň a zlepšit využití vody?
- Jak se mohou sousedé lépe poznat a pomáhat si?
- Jak lépe pečovat o nemocné a ohrožené?
- Jak progresivně vzdělávat v bezpečném prostředí?
Detailnější popisy výzev najdete na webu Nakopni Prahu – přečtěte si je, ať víte, k jakému tématu se chcete přidat.
Studentů se sešlo na min. 3 týmy do soutěže.
☑ Do 29. 1.: Nakopni Prahu – Přihlášky (online)
Z Inovační laboratoře se do soutěže přihlásily 3 studentské týmy. A dost dalších studentů z Univerzity Karlovy, pro které je Inovační laboratoř samozřejmě také k dispozici.
☑ 28. 2. (pátek): Nakopni Prahu – Nalejvárna (CAMP)
Dostali jsme „Nalejvárnu“ v CAMPu – viz Nakopni Prahu – Nalejvárna.
☑ 4. 3. (středa) od 18.00: Social Impact Award – Kick-off (Impact Hub Praha 10)
Pro studenty, kteří plánují účast v Social Impact Award. Můžete se účastnit kolika soutěží chcete zároveň.
Událost na Facebooku: https://www.facebook.com/events/408629836614312/
☑ 6. 3. (pátek), 9.00-12:30 – Úvodní hodina (Kampus Hybernská)
Obsah:
- Reflexe Nalejvárny v CAMPu
- Proč jsme tady – smysl kurzu a účasti v něm
- Kdo je kdo, na čem kdo pracuje, v jakém týmu
- Komunikace mezi námi (máme soukromou skupinu na Slacku Nakopni Prahu)
- Kontrakt mezi námi – podmínky zápočtu
- Průběh semestru, návaznosti na Nakopni Prahu a Social Impact Award
- Týmová retrospektiva
- Dohoda o soužití
- Reflexe a zpětná vazba
Úkoly:
- Nalodit chybějící členy týmu (kapitáni týmů) = projít, co jsme dělali, jak budeme komunikovat (slack)
☑ Do 6. 3. (pátek): Inovační laboratoř – Zápis (online)
Zápis do SIS 7. 2. 2020 (10:00) pro studenty FF a 10. 2. 2020 (10:00) pro studenty jiných fakult a končí 6. 3. 2020 (18:00).
☑ 13. 3. (pátek), 8.45-12.00 – Smysl (online)
Scházet se budeme od 8.45 tak, abychom v 9.00 mohli začít.
Odkaz na google hangout najdete v kalendářové pozvánce. Použijeme také miro.com.
Témata:
Ve finále byste měli být schopni u vašich nápadů odpovědět na následující otázky:
- Jak máte zpracovaný společenský problém a jeho příčiny?
- Odpovídá vaše řešení příčinám daného problému?
- Je dostačující pro výsledek, který očekáváte?
Online podpora
Vzhledem k omezení pohybu osob v důsledku pandemie přecházíme na plně online způsob fungování. Naštěstí pokračují i obě soutěže (Nakopni Prahu i Social Impact Award).
Naše setkání:
- ☑ 20. 3. 2020
- ☑ 23. 3. 2020
- ☑ 27. 3. 2020
- ☑ 30. 3. 2020
- ☑ 1. 4. 2020
- ☑ 14. 4. 2020
- ☑ 17. 4. 2020
- ☑ 21. 4. 2020
- ☑ 24. 4. 2020
- ☑ 29. 4. 2020
- ☑ 4. 5. 2020
- ☑ 7. 5. 2020
- ☑ 12. 5. 2020
- ☑ 20. 5. 2020
- ☑ 28. 5. 2020
- ☑ 5. 6. 2020
- ☑ 10. 6. 2020
- ☑ 12. 6. 2020
Obsahem je hlavně zpětná vazba na prezentace a videa, metodická podpora vedoucí k validaci nápadů a pomoc s kontakty, které jsou důležité v kontextu nápadů.
☑ 6. 4. (pondělí): Nakopni Prahu – Prezentace nápadů (online)
Odprezentujete nápady porotě Nakopni Prahu a postoupíte do dalšího kola.
Hodnotí se realizovatelnost v rámci Hl. m. Praha.
5 minutová prezentace a diskuse s porotci. Čim víc představitelné, tím líp: ideálně něco ukažte (vizuál, přijďte s uživatelem apod.).
Porota vás nebude znát, resp. ne všichni, proto počítejte s nulovým povědomím o svých nápadech.
Zápočet je podmíněn touto prezentací, nikoliv však postupem do finále. I když nebudete vybráni porotou, můžete pokračovat v rámci kurzu a prototyp odprezentujete v rámci předmětu. Pokud byste se nezvládli této prezentace zúčastnit, je alternativa prezentace v Social Impact Award (příp. jiné soutěži v čase semestru) – nevzdávejte se!
☑ 15. 4. (středa) – SIA Meet the jury workshop (online)
Registrační link zde. FB event zde.
Je to super možnost získat feedback od porotců pro ty, kteří plánují podat přihlášku do SIA.
☑ 22. 4. (středa), 16.00-19.00 – Google a SIA: vychytávky pro start (nejen) social businessu (Impact Hub D10 na Smíchově)
Detaily zde: https://www.facebook.com/events/601991720531111/
☑ Do 5. 5. (úterý): Social Impact Award – Přihlášky (online)
Uzávěrka přihlášek do soutěže Social Impact Award.
☑ 20. 5. (středa) 10:00 – 13:00 – Social Impact Award – Prezentace pred porotou (Impact Hub D10 na Smíchově)
Prezentace před porotou budou v Impact Hubu D10 na Smíchově (pouze pro vybraných top 20 týmů ze všech přihlášených).
☑ 22. 5. (pátek) – Prezentace inovační laboratoře
Prezentace Inovační laboratoře v rámci Inovační roadshow pod sítí Red Button.
☑ 28. 5. (čtvrtek) – Social Impact Award – Vyhlášení účastníků akcelerace (Impact Hub K10 na Vinohradech)
Vyhlášení postupujících týmů.
Výsledek: Neo.way (Kristýna Karpalová – Umprum) – finalistka Social Impact Award 2020
☑ 14. 6. (neděle): Nakopni Prahu – Prezentace prototypů (Camp)
A vyhrajete Nakopni Prahu!
Výsledek:

- Sagitta – IT vzdělávání pro středoškoláky (tým Kasiopea: Zuzka Drázdová – MFF, Karin Strouhalová – PedF): 2. místo soutěže Nakopni Prahu 2020
- Knihy na Prahu – ečtečky pro seniory (tým Koblížci: Marta Batíková, Jakub Stuchlík, Petr Pham – všichni FSV): 3. místo soutěže Nakopni Prahu 2020
Prezentace z Nakopni Prahu v záznamu nedělního videopřenosu zde: https://vimeo.com/418381881 (Knihy na Prahu 2:40:00 a Sagitta v 4:01:30)
☑ 26. 6. (Pátek) – Reflexe a zpětná vazba (Kampus Hybernská)
