Příprava na prezentace

Nedílnou součástí práce na nápadech bývají prezentace před různou cílovou skupinou (odborníci, donoři, investoři…), proto si i v semináři zkusíte před těmito lidmi prezentovat.

Prezentace je vždy velmi krátká (v našem případě 5 minut) a obvykle po ní následuje prostor pro dotazy.

„Technické“ tipy na dobrou prezentaci

– Trénujte na kratší čas, než máte (místo 5 minut cilte na 4, ať se vejdete) a neztrácejte čas tím, že si stěžujete na krátký čas
– Máte-li slajdy, množství textu zkroťte na minimum, klidně na nula – využijte je na ukázky, fotky apod. (posluchač nezvládá číst text a zároveň vnímat vaši řeč)
– Pozor na audio/video, vyzkoušejte si určitě předem, zda to půjde přehrát
– Při prezentaci se v týmu můžete vystřídat, ale pozor na plynulé předávání si slova a ovládání slajdů (známe všichni to „další, další, ne zpět prosím, zpět“)

Tipy na obsah

Obecně dobrým podkladem jsou nástroje jako Lean Canvas nebo Results Chain (řetězec výsledků).

– Krátce a srozumitelně vysvětlete podstatu vašeho nápadu
– Proč to celé děláte, jaký je smysl vaší práce?
– Pro koho to děláte a jaký problém jim váš nápad řeší (jakou potřebu naplní)?
– Jak projekt ufinancujete (udržitelnost)?
– Kdo na týmu pracuje?
– Co jste už odpracovali (zejména se soustřeďte na ověřování s cílovou skupinou, podpořte fotkami z rozhovorů apod.)?
– Jaké jsou vaše další plány?
– Poslední slajd většinou „visí“ delší dobu, mějte tam něco hodnotnějšího než „děkujeme za pozornost“. Hodí se min. kontakt na vás.
– Nezapomeňte si říct o to, co chcete. Tzn. sháníte finance? Potřebujete rozšířit tým? Chybí vám kontakty do firem? Řekněte si o to.

Čím zaujmete

– ukázkou prototypu (ideálně fyzicky do ruky, pokud nejde o online přenos)
– rozdáním tzv. „one-pagerů“ (host si s sebou něco odnese a nezapomene na vás) – šablona pro one-pager (další příklady najdete na internetu)