Příprava na prezentace

Nedílnou součástí práce na nápadech bývají prezentace před různou cílovou skupinou (odborníci, donoři, investoři…), proto si i v semináři zkusíte před těmito lidmi prezentovat.

Prezentace je vždy velmi krátká (v našem případě maximálně 5 minut) a obvykle po ní následuje prostor pro dotazy.

Pokud máte slajdy, posílejte je prosím ideálně e-mailem a nikoliv na (až příliš často zavirovaných) USB klíčích. Soubor nazvěte názvem projektu, jinak je v adresáři mnoho variant „závěrečná prezentace.pptx“.

„Technické“ tipy na dobrou prezentaci

– Trénujte na kratší čas, než máte (místo 5 minut cilte na 4, ať se vejdete)
– Neztrácejte čas tím, že si stěžujete na krátký čas
– Máte-li slajdy, množství textu zkroťte na minimum, klidně na nula – využijte je na ukázky, fotky apod. (posluchač nezvládá číst text a zároveň vnímat vaši řeč)
– Pozor na audio/video, vyzkoušejte si určitě předem, zda to půjde přehrát
– Při prezentaci se v týmu můžete vystřídat, ale pozor na: a) plynulé předávání si slova a b) ovládání slajdů (známe všichni to „další, další, ne – to bylo moc, teď zpět, zpět!“)

Tipy na obsah

– Krátce a srozumitelně vysvětlete podstatu vašeho nápadu
– Proč to celé děláte, jaký je smysl vaší práce?
– Pro koho to děláte a jaký problém jim váš nápad řeší (jakou potřebu naplní)? Tedy jak znáte svoji cílovou skupinu?
– Kdo na týmu pracuje?
– Co jste už odpracovali (zejména se soustřeďte na ověřování s cílovou skupinou, podpořte fotkami z rozhovorů apod.)?
– Jaké jsou vaše další plány?
– I přesto, že hosty upozorňujeme, že toto není Den D a nezaměřujeme se na víc jak na akci, tak se stejně rádi ptají, jak projekt ufinancujete (udržitelnost) – min. mějte připravenou odpověď, že zatím nevíte.
– Poslední slajd většinou „visí“ delší dobu, mějte tam něco hodnotnějšího než „děkujeme za pozornost“. Hodí se min. kontakt na vás.
– Nezapomeňte si říct o to, co chcete. Tzn. sháníte finance? Potřebujete rozšířit tým? Chybí vám kontakty do firem? Řekněte si o to.

Obecně dobrým podkladem pro přípravu prezentace jsou nástroje jako Lean Canvas nebo Results Chain (řetězec výsledků).

Čím zaujmete

– ukázkou prototypu (ideálně fyzicky do ruky, pokud nejde o online přenos)
– rozdáním tzv. „one-pagerů“ (host si s sebou něco odnese a nezapomene na vás) – šablona pro one-pager (další příklady najdete na internetu)